Szczecińska Baza Magazynowa przedstawiła plan rozwoju Terminalu Andreas w porcie morskim w Szczecinie, który został przejęty przez spółkę. Wbrew medialnym spekulacjom przeładunki zbóż mają być kontynuowane. Co więcej, przepustowość obiektu zwiększy się niemal dwukrotnie, zaś powierzchnia magazynowa zbóż, pasz i nawozów sztucznych – trzykrotnie.
Debata publiczna dotycząca rozwoju transportu morskiego w Polsce stała się w ostatnim czasie mało merytoryczna i silnie nacechowana emocjonalnie. Po zmianie władzy w kraju w grudniu ubiegłego roku część polityków i komentatorów buduje propagandową narrację o rzekomym blokowaniu rozwoju polskich portów morskich, które miałoby w myśl owej narracji służyć interesom ekonomicznym Niemiec. Punktem zaczepienia dla nich były choćby wątek
głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu (przygotowania do jego budowy nie zostały przerwane po zmianie władzy w kraju, wbrew sugestiom byłego ministra Marka Gróbarczyka), czy unieważnienie przetargów dotyczących dzierżawy terminala zbożowego w Gdyni
(niedawno otwarto oferty w nowym przetargu) oraz
terenu pod budowę takowego w Gdańsku.
Kolejnym punktem zaczepienia dla piewców tej narracji okazały się nieoficjalne informacje o rezygnacji z przeładunków zbóż przez nowego właściciela Terminalu Andreas w Szczecinie, który miałby zaadaptować obiekt do przeładunku komponentów przeznaczonych do produkcji klejów. Jego dotychczasowy udział w przeładunkach zbóż w zespole portów morskich Szczecin-Świnoujście wyniósł niespełna 11%, zaś nominalne zdolności przeładunkowe, wynoszące 650 tys. ton, w rekordowym roku 2023 wyniosły tylko 283 tys. ton. Były zatem wykorzystywane mniej niż w połowie.
Przywołane informacje szybko zdementował Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. – ZMPSiŚ nie posiada informacji o ewentualnej likwidacji działalności w zakresie składowania i przeładunku zbóż drogą morską. Informacje od inwestora wskazują na planowany rozwój terminala, który oprócz rozwoju dotychczasowej działalności obejmuje rozszerzenie bazy produktowej – głosi komunikat prasowy opublikowany przez zarządcę szczecińskiego portu morskiego. W dniu 8 lipca nowy właściciel Terminala Andreas w postaci spółki Szczecińska Baza Magazynowa przedstawił plan rozwoju, który potwierdza informacje przedstawione wcześniej przez ZMPSiŚ.
Jak czytamy w informacji przekazanej przez spółkę, po finalizacji transakcji planowana są modernizacja obiektów magazynowych przeznaczonych do składowania towarów sypkich, w tym zbóż, pasz i nawozów sztucznych (w ich przypadku zakłada się trzykrotny wzrost pojemności magazynowej), odnowa drogowej i kolejowej infrastruktury dostępowej, instalacja “zautomatyzowanego systemu transportowo-logistycznego” oraz zwiększenie zdolności przeładunkowych terminala. Nowy właściciel podkreśla, że zdolności przeładunkowe zbóż zostaną nie tylko zachowane, ale również usprawnione – czas operacji powinien ulec skróceniu. Komponenty chemiczne mają być natomiast przechowywane w nowo powstałych zbiornikach.
Szczecińska Baza Magazynowa wskazuje, że po wprowadzeniu sankcji na Federację Rosyjską po inwazji na Ukrainę doszło do istotnych zmian rynkowych – wzrósł popyt na import niektórych surowców objętych sankcjami z innych kierunków niż wschodni. Według przedstawionych przez spółkę informacji rozbudowa Terminala Andreas zajmie mniej więcej rok, a w jej realizacji uczestniczyć będą przedsiębiorstwa budowlano-montażowe z Pomorza Zachodniego, co oznacza szereg korzyści dla gospodarki regionalnej i lokalnej. Po zakończeniu prac przewiduje się wzrost liczby zawinięć statków w stosunku do stanu obecnego. Jak informowaliśmy na łamach "Rynku Infrastruktury" w ubiegłym roku w listopadzie,
ambitny plan rozwoju zdolności przeładunkowych zbóż ma OT Port Świnoujście, który do połowy 2025 roku zwiększy je do poziomu 2 mln ton.